A KÓRUSISKOLA 25. JUBILEUMI EMLÉKKÖNYVE

Nevelői Jelenlét


Pedagógiánknak a megelőző, segítő szeretet pedagógiájának egyik legjellemzőbb megnyilvánulása és tevékenysége a nevelői jelenlét.

Mintája:    - Az Emmánuel, a velünk lévő Isten; aki övéi közé jött; egy lett közülünk; a köztünk jelenlevő barát, aki azt mondta: "Úgy vagyok köztetek, mint aki szolgál."

               - A Jó Pásztor, aki ismeri és nevükön szólítja juhait, s azok hallgatnak szavára: összetereli s dús legelőre vezeti őket, és sohasem hagyja magára nyáját. Ismeri, őrzi, védi és gondozza övéit: megkeresi a veszélyben lévőket és életét adja értük.

Forrása:   - a Jó Pásztor lelkeket kereső és lelkekért égő szeretete. Megelőző, megkereső, irgalmas és felemelő szeretet ez. A nevelői jelenlét alapja tehát a nevelőben lévő szeretet, amely Isten szeretetéből merítve ajándékozza magát, megelőz jóságával, kísér jelenlétével és megment odaadásával.


A nevelő küldetése az, hogy a Jó Pásztor szeretetének jele, közvetítője legyen. Magát a gyermekek üdvéért ajánlja, készen arra, hogy lemondva saját kényelméről, sajátos jelenléttel éljen közöttük. A megelőző szeretet gyakorlás egy alapvető magatartást kíván tőlünk: a fiatalok iránti elfogultságot, vonzalmat, s a velük való kapcsolat szándékát: "- Itt veletekjól érzem magam, ez az én életem: veletek lenni".

A nevelő nem csak a gyermekért él, hanem a gyermekkel él: velük, hogy könnyebb legyen nekik: jelen közöttük és jelen a számukra. A nevelői szeretetnek szüksége van közös együttlétre, hiszen önmagát kiárasztani akarja.